.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مرگ صدها فك در درياي مازندران
مقامات قزاقستان علت مرگ بيش از ‪ ۸۰۰‬فك را در سواحل اين كشور در درياي مازندران زمستان گرم غيرمعمول و ذوب زودهنگام يخهاي دريايي اعلام كردند.

مقامات قزاقستان علت مرگ بيش از ‪ ۸۰۰‬فك را در سواحل اين كشور در درياي مازندران زمستان گرم غيرمعمول و ذوب زودهنگام يخهاي دريايي اعلام كردند.

به گزارش پايگاه اينترنتي خبرگزاري فرانسه، در بيانيه‌اي كه در وب سايت وزرات موقعيتهاي اضطراري قزاقستان منتشر شده است شمار كلي لاشه فك‌ها تا روز دوشنبه(‪ ۱۰‬ارديبهشت) ‪ ۸۱۹‬عدد شامل ‪ ۶۳۹‬فك بزرگسال و ‪ ۱۸۰‬بچه فك اعلام شده است كه جستجو براي يافتن لاشه‌هاي جديد همچنان ادامه دارد.

بيشترين شمار تلفات فك‌ها در ماه آوريل در منطقه مانگيستوسكايا در شمال شرق درياي خزر و در نزديكي ميدان نفتي كالامكاس مشاهده شده است.

گزارشهاي اوليه علت مرگ اين فك‌ها را نه آلودگي بلكه ذوب زودهنگام يخها اعلام كرده است كه باعث ايجاد اختلال در فصل زاد و ولد اين جانوران شده است.

بر اساس گزارشي كه در وب سايت "برنامه محيط زيست كاسپين" ‪ CEP‬منتشر شده است بروز مشكل مشابهي در سال ‪ ،۲۰۰۰‬منجر به مرگ حدود ‪ ۲۰‬هزار فك شد.

اين برنامه يك گروه بين‌المللي است كه به منظور حفاظت از اين درياي نفت‌خيز محصور در خشكي ايجاد شده است.

اين گزارش بيانگر آن بود كه بسياري از بچه فك‌ها هنگام متلاشي شدن يخ تلف شدند و ازدحام جمعيت در فصل زاد و ولد منجر به شيوع بيماري و تلف شدن شمار بيشتري از اين جانوران شد.

فك‌هاي درياي خزر كوچكترين نمونه اين گونه‌ها هستند و تنها پستاندار اين دريا محسوب مي‌شوند. كشورهاي قزاقستان، ايران، آذربايجان، روسيه و تركمنستان اين دريا را دربرگرفته‌اند.

جمعيت فك‌ها از ‪ ۱/۵‬ميليون عدد در يك قرن پيش به كمتر از ‪ ۴۰۰‬عدد در اواخر دهه ‪ ۱۹۸۰‬رسيده است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 15 ارديبهشت 1386
در تمام دنيا به درياي شمالي ايران درياي كاسپين گفته مي شود. كاس ها يكي از سه قوم گيلك زبان ساكن گيلان هستند. واژه كاسپين در زبان گيلكي امروز نيز به معني چشم آبي كنار دريا مي باشد. اين نام بين المللي و زيبا بيشتر برازنده اين دريا مي باشد. خزر نيز يك نام تركي است كه فقط در كشورهاي ترك زبان حاشيه اين دريا و نيز كشورهاي عربي شايع است. از نام خزر بدتر نام درياي مازندران است كه در هيچ كجاي دنيا و حتي در ايران نيز به رسميت شناخته نشده است. با استفاده از اين نام بيش از اين خود را مضحكه خاص و عام نكنيم. اين نام زاييده فكر خانواده پهلوي است و همچون خود نام مازندران كه معلوم نيست واقعاً متعلق به همين منطقه از ايران باشد مشكوك مي باشد. مطمئن باشيد كه با افزايش روند جهاني شدن نام اين دريا قطعاً در آينده اي نه چندان دور در ايران نيز به كاسپين تغيير خواهد كرد.
جاويد از شهسوار
اهورا 15 ارديبهشت 1386
مطالبتان قابل توجه بود ولی اگر 800 فوک مرده اند چطور جمعیت آمار سال 1980 400 فوک گزارش داده شده است که این خود یعنی ...

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.158 seconds.